vrijdag 18 maart 2016

1. Handletteren, gewoon beginnen

 
 
Omdat handletteren erg leuk is om te doen, en omdat je alleen beter wordt door oefenen
Daarom plaats ik vanaf nu regelmatig hier en op facebook een berichtje met een tips en inspiratie.
Ik hoop dat deze berichtjes jullie inspireren om lekker aan de slag te gaan.
Zodat wij samen de mogelijkheden van het handletteren verkennen en mooie dingen gaan  maken.
Mijn grote wens is dat  jullie je werk met elkaar delen onder de berichtjes op facebook, zodat wij elkaar kunnen inspireren.

Ik ben begonnen met handletteren ongeveer 2 jaar geleden. Geïnspireerd door de mooie tekeningen en teksten die ik voorbij zag komen ben ik eens wat na gaan maken. Een plaatje van pinterest.
Dat beviel en al snel zocht ik alfabetten om na te tekenen, en vond ik op internet allerlei leuke banners en dividers, eenvoudige tekenvoorbeelden die je werk kunnen versieren.
Ik heb het mezelf aangeleerd, en veel gezocht op het net, daar zijn ook videos en voorbeelden te vinden. Omdat ik iemand ben die snel resultaat wil zien heb ik weinig geduld om werkbladen met oefeningen te vullen. Dit doe ik daarom alleen als ik een vorm me echt eigen wil maken.een andere
Mijn manier van leren is via natekenen, ik zet altijd op met potlood, en wijzig de vorm net zolang tot ik tevreden ben. Je ziet soms filmpjes waarin mensen met een met stift de prachtigste letters opzetten. Dat kan ik niet, ik pak mijn potlood en doe er op dat moment langer over, maar kan dan wel een soortgelijk resultaat bereiken zonder de oefeningen. Beide manieren zijn volgens mij oke.
Kies hierin wat bij jou past.
Onthou hierbij het belangrijkste: begin!
Want echt leren doe je gewoon, door het te doen!

Wat heb je nodig:
Als je begint, adviseer ik je om niet meteen materialen aanschaffen.
Verken het handletteren met wat je in huis hebt.
Ga lekker huis tuin en keuken letteren, daarmee kan je al zulke mooie resultaten bereiken!
Als blijkt dat je er meer mee wilt doen, ga dan onderzoeken wat voor materialen er bij jou passen.

Ik ben begonnen met een Hema fineliner en een permanent marker.
Op dit moment werk ik daar nog regelmatig mee, en ik heb er een stiftensetje van de Hema aan toegevoegd, omdat hier stiften met  punten in verschillende diktes in zitten, en een kalligrafie stift.
Later kwam er een Staedler set bij, stiften in verschillende maten.
Ik merk een duidelijk verschil in deze sets.
Bij de Hema set zijn de punten zachter.
Daarom kan je met de Staedtler set verfijnder werken.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor micron. Een fijne stift die veel door professionals gebruikt wordt.

 

Hiermee ben ik begonnen:
a4 printerpapier dit drukt door maar ik vind dat niet erg.
Ik gebruik soms ruitjes papier als houvast voor maten en verhoudingen
Lineaal, geodriehoek,
potlood gum
fineliner
zwarte viltstift of permanent marker
(Mijn werk is vnl met zwart, maar je kan natuurlijk ook met kleur werken.)


Huis tuin en keukenletteren
Tips om te beginnen
ga lekker experimenteren, stel niet te hoge eisen aan jezelf
maak bijvoorbeeld eens een boodschappenlijstje met mooie letters, een enveloppe of een cadeaulabel.
Doe mee met handletteren op facebook, deel je werk, ook al is het niet helemaal wat je wilt, of misschien zelfs niet af, vraag tips en hulp als je dat nodig hebt!

Heel veel plezier!
 www.facebook.com/groups/creatiefmetcreadinda


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten